Zo stel je de perfecte gastenlijst op voor jullie bruiloft

Zo stel je de perfecte gastenlijst op voor jullie bruiloft

Congrats, je bent verloofd en voorbereidingen voor de grote dag aan het regelen; you go girl! Maar in aanloop naar de grote dag, zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden. Wordt het een grote of intieme bruiloft wordt? Kies je voor eigen land of een destination wedding? Wie wordt je maid of honor? Een van die belangrijke keuzes is ook de gastenlijst. Voor veel bruidsparen is dit een struikelblok omdat het lastig om te bepalen waar je de lijn trekt. Nodig je al je collega’s uit of alleen degene waarmee je echt een goede band hebt? En wat doe je als jullie ouders bepaalde namen op een papiertje naar jullie toeschuiven? Je zou voor minder stress krijgen! Maar geen zorgen, wij hebben de perfecte tips om jou stress en een schuldgevoel te besparen.

Voordat we aan de echte gastenlijst beginnen, is het belangrijk om eerst de bruiloft even in grote lijnen vast te leggen. Wat voor soort bruiloft willen jullie? Een intiem of juist een heel groot va-va-voom feest? En wat is het budget? Al deze zaken hebben impact op de gastenlijst. Bespreek vooraf ook zeker met je aanstaande welke personen een absolute no-go zijn op de bruiloft. De grote dag draait nog steeds om jou, tenslotte.

Stap 1: Stel een basislijst op

Begin allereerst met het maken van een lange lijst met gasten, min de vooraf bepaalde undesireables. Deze lijst gaat veel te lang zijn, maar schrappen is voor straks! Deel deze lijst vervolgens op in verschillende genres: familie, vrienden, kennissen en collega’s. ZO heb je een fijn overzicht.

Maak ook allebei je eigen basislijst, zo houd je het overzicht en kan je je voorkeur sneller aanpassen. En maak gerust een speciaal lijstje met no-go’s, je kan niet zeker geniet zijn.

Stap 2: Schrappen, schrappen en labelen!

En nu is het tijd om personen te gaan wegstrepen van jullie lijsten! Dit klinkt misschien een beetje drastisch, maar bedenk je dat zowel het budget als de locatie van je gastenlijst afhangen. Die laatste kan meestal maar een maximaal aantal personen aan. Daarom is het nu tijd om te bepalen welke gasten je toch niet gaat uitnodigen. Dus vergelijk allebei jullie lijsten en haal die rode pen boven!

Als het goed is heb je nu een totale lijst met namen in verschillende genres. Natuurlijk twijfel je nog over een aantal personen, dus is het handig om met labels te werken. Label A is voor mensen die je sowieso erbij wilt hebben en label B is voor degenen waarover je nog twijfelt. Schrijf dit op post-its en plak deze achter de namen.
Een tip: zet niet iedereen gelijk op ‘ja’, denk er eerst kritisch een paar dagen over na zodat je er 100% zeker van bent!

Wie kan je schrappen van je gastenlijst?

Collega’s
Om ongemakkelijke momenten tijdens de lunch op het werk te vermijden, nodigen veel bruidsparen hun collega’s uit voor de grote dag. Maar stel jezelf nu eens de vraag: ‘In hoeverre ga je nu echt goed met hem/haar om?’. Als je buiten je werk met bepaalde collega’s omgaat als vrienden of vriendinnen, dan zijn dit geschikte gasten voor op jullie bruiloft. Maar als je alleen op het werk een aantal keer een praatje met ze maakt, hoef je ze echt niet perse uit te nodigen.

Die ene vriend van jezelf of je verloofde
Het kan zijn dat je je verplicht voelt om een vriend of vriendin uit te nodigen, die je eigenlijk nauwelijks spreekt maar wel al zo lang kent. Wees reëel en kijk of je haar/hem dit jaar hebt gesproken en of je ook op haar/zijn bruiloft zou willen komen. Twijfel je nog? Praat dan samen met je verloofde over of je echt met die persoon de grootste gebeurtenis van je leven delen wilt delen.

Vrienden van jullie ouders
Dit kan een lastige keuze zijn wanneer jullie ouders een briefje met namen naar jullie toeschuiven of dat zij een deel van de bruiloft betalen. Maar kijk vooral naar in hoeverre die vrienden of kennissen een rol gaan spelen in jullie nieuwe leven als getrouwd stel en of je ze in het afgelopen jaar nog gezien of gesproken hebt. Bespreek deze keuzes met je ouders en geef aan waarom je ze wel/niet wilt uitnodigen. Het is immers jullie bruiloft en met een duidelijke uitleg zullen ze dit vast begrijpen.

Verre familieleden of kennissen
Ditzelfde geldt ook voor verre familie en kennissen. Jarenlang was het normaal om familie uit te nodigen, ongeacht hoe vaak je ze hebt gezien of ziet. Anno 2019 is dit niet meer van toepassing! Spreek je ze nauwelijks of heb je niet zo’n goede band met ze? Dan kan je ze zonder schuldgevoel van de lijst halen.

En als laatste tip bij het schrappen: hou rekening met afmeldingen! Over het algemeen zegt ongeveer 10% af en kan je altijd nog personen met het label B extra uitnodigen.

Stap 3: De finale lijst

Na het schrappen van genodigden, is het tijd om een goed overzicht te maken. Wie zal er bij de ceremonie zullen zijn, wie bij het diner en wie op de afterparty. Het einde is in zicht!

Verdeel je gasten in daggasten, avondgasten en receptiegasten. Weet je niet zo goed wie je als daggasten voor je bruiloft wilt uitnodigen? Bedenk dan met wie je de dag van het begin tot het einde wilt beleven. Je daggasten zijn er namelijk bij tijdens het diner, de receptie en de knallende afterparty. Dit zijn bijvoorbeeld jullie ouders, broers en zussen, opa’s en oma’s, BFF’S en andere familieleden die dicht bij je staan. Je avondgasten staan daarbij net iets verder van je af. Hierbij kan je denken aan de rest van jullie vriendengroep, ooms/tantes, nichten en neven en je collega’s die je ook in je vrije tijd ziet. Als laatste kies je je receptiegasten. Dit zijn vaak mensen die je nauwelijks spreekt, maar wel wilt uitnodigen. Zoals kennissen, buren, vrienden van jullie ouders of oude vriendinnen/vrienden.

Heb je het overzicht gemaakt? Dan kunnen jullie nu de ceremoniemeester en eventuele weddingplanner op de hoogte brengen over het aantal gasten, de save-the-date cards versturen en alle kosten in kaart brengen.

Stap 4: Niet uitgenodigd?

Als de save-the-date cards verstuurd zijn, dan willen er nog wel eens momenten voordoen dat je mensen tegenkomt die je uiteindelijk hebt geschrapt van de gastenlijst. Maar die wel een uitnodiging op de deurmat verwachten (ongemakkelijk!). Beginnen ze over de trouw? Leg dan gewoon eerlijk uit waarom je ze niet hebt uitgenodigd en voel je je niet schuldig. Het is jullie feest en grootste gebeurtenis en jullie mogen bepalen wie er bij mag zijn.

Op zoek naar meer toffe trouwinspiratie? Check dan eens de Engaged Pinterest en Instagram pagina!

Credits
Fotografie // Minn fotografie

Deel dit bericht:
Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email