let's get inspired!

22 mrt. 2016
alles over het huwelijk

Waarom een huwelijksceremonie veel persoonlijker moet + hoe je dat doet

De frustratie die ik omschreef in dit stuk, is voor een deel te wijten aan veel gemeenten in ons land en de ambtenaren die huwelijken sluiten. Voorop gesteld: er zijn talloze trouwambtenaren die echt met heel veel toewijding en liefde zich inzetten voor de huwelijksceremonie van een bruidspaar - over hen heb ik het niet in mijn stuk. Maar dat een huwelijksceremonie in het stadhuis verandert in een opsomming van rechten en plichten, plus een kort college over de herkomst van het gebouw - daarvan zijn wij de noodzaak niet. Daarom vandaag: een pleidooi voor een super gepersonaliseerde huwelijksceremonie1




Het algemeen proces van een bureaucratische plechtigheid
Een burgerlijk huwelijk op een stadhuis duurt gemiddeld 45 tot 60 minuten en ziet er ongeveer zo uit: de muziek gaat aan, het bruidspaar komt binnen, de muziek gaat te lang door want het bruidspaar liep veel te snel dus nu moet het nummer nog een minuut doorspelen en dat is vrij awkward, dan is het opeens stil, de ambtenaar heet iedereen welkom, de ambtenaar vertelt iets over het stadhuis (volstrekt nutteloos in deze situatie), daarna volgt een samenvatting van het gesprek dat eerder plaats vond met het bruidspaar, er komt misschien nog iemand anders aan het woord, het wetboek wordt voorgelezen, het ‘ja’ uitgesproken, de ringen uitgewisseld (als je pech hebt worden ze aangevlogen door een uil of iets dergelijks), handtekeningen gezet, trouwakte moet en zal op de foto hoe vaak de fotograaf ook weigert want dat ding gaat daarna in het archief, een gedicht of versje voorgelezen, en de ambtenaar feliciteert de hele boel.

Er gaat maar één woord door m’n hoofd wanneer ik hieraan denk en dat is BUUHHH. Sorry. Wie zit er te wachten op zo’n lange, saaie omweg voor een handtekening in het register? Zoiets als dit heb ik al heel vaak meegemaakt, en ik wéét gewoon dat de gasten moeite hadden om hun gedachten er bij te houden. Echt waar. In een ceremonie als deze is geen ruimte voor gevoel. Er moet een zakelijke transactie worden gedaan, that’s it. En daarbij praat de ambtenaar gewoon veel te veel over niets, en de mensen om wie het echt gaat veel te weinig.

Laat het je niet aanpraten: 
je hoeft niet klakkeloos alle regeltjes van het stadhuis op te volgen. Een ceremonie mag je helemaal zélf inrichten!

 

 

 

 

 



Gelukkig heb je tegenwoordig hartstikke veel opties en kun je de ceremonie echt helemaal maken zoals jullie dat willen. Geen idee waar je moet beginnen? Ik geef jullie héél graag wat tips.

1 // Reserveer direct budget voor je huwelijksceremonie. Veel bruidsparen gaan er van uit dat je een paar honderd euro kwijt bent voor het papiertje, en bedenken zich te laat dat je wat meer nodig hebt om er écht het hoogtepunt van de dag van te maken. Waar je aan moet denken? Zo tussen de duizend en vijftien honderd euro is zeker nodig. Je besteed dit met name aan een zelfgekozen ambtenaar of spreker, plus het decor van de plechtigheid en eventueel de locatie als die niet hetzelfde is als de rest van de dag. Houden jullie van muziek? Reserveer dan nog eens een bedrag van zo'n zeshonderd euro voor een live muzikant tijdens de ceremonie, zoals bijvoorbeeld Manoah MusicGer Savelkoul of Feest der Liefde.

2 // Kies je eigen ambtenaar. Het aller, aller, ALLERbelangrijkste punt. Laat je geen ambtenaar toewijzen, die tijd zijn we echt voorbij. Omdat de ceremonie het meest persoonlijke deel moet zijn van de dag, is het essentieel dat de persoon die dat begeleidt, jullie een beetje leert kennen. Die niet al die onzin uit het wetboek prioriteit maakt, maar die vóór jullie spreekt, vertelt over wat er echt toe doet. Die jullie begeleidt in het uitspreken van je woorden, of die dat voor jullie doet. Hoe dan ook: zorg dat je iemand inhuurt die hier hart voor heeft. 

Een zelfgekozen ambtenaar of spreker maakt het verschil in een ceremonie: ze spenderen uren aan de voorbereiding, en nemen uitgebreid de tijd om jullie te begeleiden in wat je wil vertellen.

 

 

 

 

 

 




Een ceremoniespreker is iemand die niet het officiële gedeelte afneemt, maar wel de ceremonie vorm geeft. Stories by Mabel gaat bijvoorbeeld zitten met iedereen die een rol heeft in het hele verhaal, en maakt samen met hen van de ceremonie een kloppend geheel. Ze helpt jullie je trouwgeloften schrijven, en bekijkt samen hoe je je daarop voorbereidt. Daar spendeert ze vele uren aan, dus ze pakt het niet licht op!

Je kunt ook een zelfstandig trouwambtenaar inhuren zoals Ouiyessi. Zij mag jullie huwelijk ook voor de wet voltrekken, al dat is niet waar het tijdens een ceremonie met haar om draait. Tijdens de ceremonie gaat het om jullie verhalen, de zinnen die jullie uitspreken en de woorden die jullie voor elkaar uitkiezen. In de weken vooraf duiken jullie samen met Jessi in jullie verhaal. In deze sfeer maken jullie samen met haar (en degene die belangrijk voor jullie zijn) een onvergetelijk moment van de ceremonie. En wanneer het belangrijk voor jullie is om tijdens ceremonie jullie huwelijk wettelijk te voltrekken, dan is dat mogelijk (zij is daarvoor benoemd en beëdigd).

Nog een hele fijne is Nicolette Last van At Last, ook ceremonieel spreker én ambtenaar!

3 // Kies voor een ceremonie buiten het stadhuis, tenzij dat stadhuis echt out of this world beautiful is. We zijn voorstanders van het 'doe alles op één plek'-model, dus dat geldt ook hiervoor. Trouwen kan tegenwoordig bijna overal. In een fabriek, in je achtertuin, in een hotel, of een botanische kas. Er zijn ZO veel andere mogelijkheden, dat het eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn dat je ergens anders trouwt dan op het stadhuis, tenzij je hier altijd al van gedroomd hebt.

4 // Wat als je een droomlocatie hebt voor de ceremonie, maar juist daar mag je niet trouwen van de gemeente? Maak er dan een 'fake' ceremonie van. Dat lijkt raar, maar het is het helemaal waard. Je kunt een ceremoniespreker inhuren om er alsnog een echte plechtigheid van te maken, maar zonder het officiele gedeelte waar de gemeente moeilijk over doet. Belangrijk om je af te vragen: is het het allerbelangrijkste dat jullie dat moment inrichten zoals jullie zelf willen, of dat het trouwboekje live voor je gasten wordt getekend? Wat daar ook uitkomt, laat het een keuze zijn waar je 100% voor gaat!

5 // Zorg voor de entourage dat het plaatje compleet maakt. Allereerst is de inhoud de absolute prioriteit, maar het oog wil ook wat. Trouw 's avonds, tussen vele lichtjes, en onder begeleiding van zachte, gevoelige gitaarmuziek. Of beloof elkaar trouw midden in de natuur, op een warme zomerdag, onder een boog van bloemen en voor iedereen een flinke zonnebril tegen de zon. Hoe dan ook: de looks maken er een kloppend verhaal van. Stoelen, 'ceremony backdrop', muziek, bloemen - werk er aan. 

Neem deze tips ter harte, en je ceremonie laat jullie zelf én je gasten met kippenvel terug kijken op dat moment dat jullie 'ja' zeiden.

 










instafeed

@engagedNL